Arhiva de știri / Trupa Lilliput 2017.05.02
Interviu cu Róbert Hanyecz Debelka
Trupa Lilliput pregăteşte un nou spectacol. În 7 mai, de la ora 17, pe scena Teatrului Arcadia va avea loc premiera „Furka Pista şi balaurul”. Despre spectacol l-am întrebat pe regizorul Róbert Hanyecz Debelka.
-La începutul stagiunii, era vorba de „Fabula medievală” a lui J.R.R. Tolkien. Cum s-a născut acest nou spectacol,„Furka Pista şi balaurul”?
-H.D.R.: Într-adevăr a fost vorba de asta la început, dar s-au întâmplat aşa multe de atunci că nici nu ştiu dacă mai trebuie să vorbim despre asta. Da, de zeci de ani mă gândesc să pun în scenă „Fabula medievală” („Farmer Giles of Ham”) de Tolkien. La urma urmei nu am mai reuşit să o realizez, dar nu-i bai, pentru că aşa am pornit pe drumul prin care am ajuns la acest nou spectacol pe care-l vom prezenta în scurt timp publicului. L-am invitat la colaborare pe scenograful Zoltán Dió, şi am contactat-o şi pe edsignerul Judit Komlódi, când ne-am dat seama cât de multe obstacole stau în faţa ciuva care încearcă să pună în scenă o operă de Tolkien, şi am decis să ne apucăm de un alt spectacol. L-am contactat pe scriitorul Attila Szabó, care a scris „Furka Pista şi balaurul”, special pentru noi.
-Toată povestea pare să aibă o lume, o mitologie întreagă la bază.
-H.D.R.: De la început am dorit să vorbesc în limba genului fantasy. Şi este imposibil să creăm o lume fără o bază, aşa că s-a născut şi o mitologie despre originile acestei lumi. Am decis să nu ne îndepărtăm de cultura noastră – de ce să nu creăm o lume fantasy mai mult sau mai puţin „locală”? De aceea, în poveste nu apar nici elfi, nici troli, nici goblini, dar avem personaje care seamănă cu figurile folclorului maghiar. Textul este unul foarte special, rustic şi autentic, imposibil de tradus, în care, şi dacă nu-l înţelegem din prima, îl simţim familiar.
-Povesteşte-ne un pic despre scenografie şi muzică.
-H.D.R.: Pentru a evoca atât trecutul fictiv, cât şi prezentul acţiunii, folosim elemente de decor multifuncţionale. Proiecţiile au fost realizate de Tünde Bodoni-Dombi. Muzica spectacolului a fost compusă în paralel cu realizarea scenografiei, de Adalbert Haraji, sub forma unor melodii rock pe bază de folk, pe care le-am înregistrat împreună cu el, cu Róbert Csepei, Imre Varga şi cu mine. Totodată, folosim păpuşi speciali la care faţa, capul va fi al actorului mânuitor de păpuşi, deci e vorba despre o tehnică mixtă.
-Ai lucrat la spectacol ca regizor, deşi eşti actor în trupă. Cum ţi s-a părut această muncă?
H.D.R.: Nu m-a surprins faptul că am colaborat foarte bine, totuşi suntem colegi de vreo douăzeci de ani. Totodată, am simţit că acest spectacol a devenit o cauză comună, ceea ce este un lucru minunat.